måndag 24 mars 2014

Matmuffins, salami/fetaost!


Matmuffins

Mitt bidrag till http://sotasaker.com/manadens-sotsak-morgon/ är matmuffins då månadens tema är frukost.

Det heter att frukosten är dagens viktigaste mål och det kan därför vara roligt att ha något alternativ till smörgåsen.

Matmuffins är en favorit hos mig, för den är mer festlig än vad en smörgås är, den kan varieras oändligt genom smaken och den är smidig att göra. Gör en stor sats, frys in och tina den på morgonen. Eller om man vill festa till det på helgen så tar det bara 45 minuter att göra dem.

 
 
 
Ingredienser:

Ugn: 180 grader ca. 35 min

1 st rödlök

1 msk olivolja

120 gr fetaost

40 gr salami

150 gr cocktailtomater

2 dl grahamsmjöl

2 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1 tsk salt

2 st ägg

2 dl filmjölk


1. Sätt ugnen på 180 grader.
2. Strimla den rösa löken och fräs den mjuk i 1 msk smör. Låt svalna.
3. Tärna osten, strimla salamiskivorna och halvera tomaterna.
4. Blanda grahamsmjöl, vetemjöl, bakpulver, salt och salamistrimlor. (går bra att göra för hand)
5. Vispa samman ägg, filmjölk och 1 msk olivolja. Rör ner
blandningen i mjölet. Tillsätt ost och lök i slutet för att osten inte ska smulas sönder. Fördela smeten
i en väl smord muffinsplåt. Tryck ner tomaterna.
6. Grädda mitt i ugnen ca 35 min.


 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar